Radio Club 't Gooi – Veron afdeling 15
RSS icon
  • Moleculen vormen nano-rotoren

Gepost op 27 november 2010 | 10:33 PA1JIM Geen reacties

Wetenschappers van de Technische Universiteit van München (TUM) zijn er in geslaagd om staafvormige moleculen rotoren te laten vormen, die met behulp van thermische energie in beweging kunnen worden gebracht. Met deze minuscule mechanische systemen kan onderzoek worden gedaan naar de krachten die moleculen op het oppervlak van een materiaal of in een besloten ruimte ondervinden. Met behulp van dit soort dynamische nanosystemen hoopt men in de toekomst nanomachines te kunnen realiseren die zichzelf samenstellen.

De onderzoekers lieten kobalt-atomen met het staafvormige molecuul sexiphenyl-dicarbonitril op een zilveren oppervlak met elkaar reageren. Hierbij ontstond een zeer stabiel honingraatvormig netwerk met een dikte van slechts één atoom. Toen de onderzoekers meer staafvormige moleculen toevoegden gingen deze zich steeds met drie tegelijk verdelen over de cellen van het honingraatvormige netwerk. Met behulp van een rastertunnelmicroscoop werd vastgesteld dat de drietallen een stabiele energiezuinige toestand innamen waardoor ze bij elkaar bleven, ook als het geheel door thermische energie in beweging werd gezet.

De resultaten van het onderzoek werden op 22 november 2010 gepubliceerd in de online-editie van de Proceedings of the National Academy of Sciences (USA).

Meer info: http://portal.mytum.de/pressestelle/pressemitteilungen/news_article.2010-11-23.0012596660