Radio Club 't Gooi – Veron afdeling 15
RSS icon
  • Groei van bacteriën bekijken zonder microscoop

Gepost op 6 februari 2011 | 14:25 PA1JIM Geen reacties

Onderzoekers van de University of Michigan hebben een magnetische sensor gebouwd waarmee de groei van bacteriën kan worden gevolgd zonder gebruik te maken van een microscoop. De sensor kan al een groei van 80 nanometer detecteren en is daarmee gevoeliger dan optische microscopen waarvan de resolutie 250 nanometer is. Door de hoge gevoeligheid is het mogelijk om met deze sensor binnen enkele minuten te bepalen welk antibioticum het meest geschikt is voor behandeling van een bepaalde infectie.

De AMBR-sensor (AMBR = Asynchronous Magnetic Bead Rotation) maakt gebruik van een kleine magnetische kraal die asynchroon ronddraait in een magnetisch veld. Een voorwerp dat aan de kraal wordt vastgemaakt vertraagt de rotatiesnelheid. Ook een gewichtsverandering van zo’n voorwerp beïnvloedt de rotatiesnelheid. De onderzoekers gebruikten dit principe om het effect te meten van de groei van staafvormige bacteriën die zij op het oppervlak van de kraal aanbrachten. Met de sensor kan niet alleen de groei van bacteriën worden gemeten, maar ook de invloed die de toediening van antibiotica hierop heeft

De resultaten van het onderzoek werden op 15 januari 2011 gepubliceerd in het tijdschrift Biosensors and Bioelectronics.

Meer info:

Bron: Elektor